به طور کلی اجزای پرس ایزواستاتیک داغ (HIP) به چند بخش ترموکوپل، سیستم افزایش فشار، المان‌های گرمایش، مخزن تحت فشار و کوره تقسیم می‌شود.

hip

درون مخزن تحت فشار که عموما از گاز آرگون استفاده می‎شود عمل فشرده‎سازی گاز صورت می‌گیرد. عموما از گازهای بی‎اثر استفاده می‎شود تا واکنش شیمیایی درون محفظه صورت نگیرد. به مخزن گرما داده می‎شود و این باعث می‎شود فشار درون مخزن افزایش پیدا کند. بسیاری از سیستم‎ها از پمپاژ گاز نیز برای رسیدن به سطح فشار مورد نظر استفاده می‎کنند. این فشار از تمام جهات به مواد وارد می‎شود از این رو به آن ایزواستاتیک می‎گویند. دیواره مخزن از حلقه‎های فولادی فورج شده و یا سیم فولادی مقاوم در برابر خستگی پوشیده شده است.

در حین عملیات پرس ایزواستاتیک داغ مواد تقریبا در دمای 1450 درجه سانتی‏‎گراد به هم فشرده شده و فشار گاز تا 200 مگاپاسکال بالا می‌رود. اجزای سیستم در داخل مخزن تحت فشار باید قادر به مقاومت در مقابل تغییرات سریع حرارت باشند. در این صورت در صنعت ساخت و ساز کوره باید از مواد مقاومی چون مولیبدن و تنگستن که فلزات مقاومی در دماهای بالا هستند استفاده نمود. برای تقویت ساختار خالص مولیبدن، اضافه کردن موادی چون تیتانیوم و زیرکونیوم مفید به نظر می‌رسد.

جریان الکتریکی از بین المان های گرمایش حرکت می‌کند و گرما تولید می‌کند. موادی که برای ساخت این المان ها به کار می‌رود عموما از جنس مولیبدن، تنگستن، تانتالیم، نیوبیم می‌باشند و آلیاژهای آن‌ها کاملا برای این کار طراحی شده است. فلزات نسوز ضریب انبساط حرارتی پایین و هدایت حرارتی خوبی دارند از این رو در ساخت المان‌های گرمایش کاربرد دارند.

 طراحی اولیه این سیستم انجام شده است.